door Oortje » Ma Mei 02, 2016 10:27 am
Op dit moment is ronde 4 aan de gang. Anna heeft zich na een valse start teruggeknokt naar 2 uit 3, Elmar heeft gisteren na 2 nullen tegen sterkere spelers zijn 1e partij gewonnen. Helaas heeft hij vandaag al geblunderd en gaat hij ongetwijfeld verliezen. Anna staat in mijn ogen verdacht. Misschien valt het allemaal mee (stelling na 12... Lg5), maar ik denk niet dat ik op f4 zou hebben geslagen. Die diagonaal + half-open f-lijn ogen dreigend tegen de zwarte koning.
Even terug in de tijd: Ronde 1 leverde 2 nullen op. Zowel Anna als Elmar kregen een Draak op het bord, Anna met wit, Elmar met zwart. Ik denk eigenlijk dat Anna min of meer geplugd is: haar g4 was zeker niet de beste (Kb1 is een van de betere opties daar), maar b5 als "weerlegging" ligt nu ook weer niet zo voor de hand dat een 900-speelster dit zomaar even achter het bord verzint. Anna kwam er vervolgens eigenlijk niet meer aan te pas. Bij Elmar kwam dezelfde variant op het bord, hier wel met Kb1. Maar ook hier ging het mis voor "de onzen": na h5-Pxh5-g4 is het al vrijwel over.
In ronde 2 dacht Anna op de 5e zet al een half uur na. Ik dacht nog even dat wellicht haar bord het begeven had, maar dat bleek niet het geval. Het werd een lange partij, waarin wit pas echt de fout in ging met 34.Pxc5, waar volgens mij 34.Pd6 nog prima was geweest. Maar na dit foutje liet Anna niet meer los en haalde het punt binnen. Elmar speelde tegen Toren-clubgenoot (toch?) Dries Wedda. Een onhandigheidje in de opening gaf zwart al snel het initiatief en dit werd door Dries krachtig omgezet in een punt.
In ronde 3 behaalde Elmar dus zijn 1e punt. Direct vanuit de opening stond Elmar met zwart prettig. Zijn tegenstander dacht er dan maar een stuk tegenaan te gooien (Lh6) voor een aanval. Het was mij niet duidelijk welke, maar Elmar sloeg in 1e instantie niet. Dat stuk bleef echter ongedekt op h6 staan en dus pakte Elmar het maar een keer. Een wanhopige poging er nog iets van te maken werd door Elmar hardhandig afgstraft (Da6!, waar ik in 1e instantie aan Ta6 dacht). Anna had weer een lastige partij waarin ze lang nadacht. Ze stond prettig, maar haar tegenstandster probeerde haar stelling te ondermijnen. Er volgden een paar waar-moet-mijn-dame-staan-zetten en daarmee ging eigenlijk het initiatief naar zwart. Maar op het voor Anna juiste moment blunderde zwart (axb6?? waar Dxb6 zwart in het voordeel zou hebben gebracht (pion d4 valt)) en dat tikte Anna natuurlijk gewoon uit.
Elmar staat inmiddels nog steeds een stuk achter en moet ook nog eens een pion op d3 in zijn witte stelling dulden. Bij Anna heeft wit inderdaad grootse aanvalsplannen, want daar is net 13.Dh5 gespeeld. Okee, er zal wel een keer een paard naar d4 of e5 moeten om die diagonaal te blokkeren, maar ik ben toch bang dat Anna in zwaar weer zit. We gaan het zien.