OVOZ weet thuis niet te imponeren
OVOZ (nou goed, voor de laatste keer dan: Ons Vierde Op Zaterdag) heeft de hooggespannen verwachtingen voor de eerste thuiswedstrijd ondanks de fraaie positionering op het podium niet waar weten te maken. Een groot deel van mijn teamgenoten, te weten de eerste vier borden, heeft mij per mail input gegeven om deze forumbijdrage te schrijven. Deze teamleider is namelijk zo veel met zijn eigen partij bezig dat hij niet ook nog de andere partijen kan bijhouden, beoordelen en onthouden …
Om half drie zag het er nog goed uit. Wouter junior overspeelde zijn nog ongerate tegenstander volledig en mocht zelf trots de 1-0 op de flip-over invullen. Vervolgens duurde het tot ca. 16 uur voor er weer twee partijen uit waren. Anja bood vanwege tijdnood remise aan die ze eerder afsloeg vanwege een prima stelling. Haar tegenstander, teamleider en tevens vader van mijn tegenstander, zorgde in de vroege opening nog voor een incident door de klok stil te zetten en bij de wedstrijdleider te claimen dat het noteren van tijden op het notatieformulier niet toegestaan was. In eerste instantie stemde Marco hiermee in maar na ampele overwegingen (vermoedelijk na enig overleg met de VAR) kwam hij hier terecht op terug. Ongeveer terzelfder tijd moest Pieter de vlag strijken. Zelf ziet hij het zo: “Ik kwam met zwart wat moeilijk te staan, mijn tegenstander kreeg een sterk initiatief. Ik dacht het centrum te kunnen openen en een pion te winnen door na een afruil met verlies een dubbele aanval te plaatsen (mat dreigen en toren terug winnen). Maar helaas een simpele tegenzet gemist en uiteindelijk een loper tegen een pion verloren. Heb nog geprobeerd om een extra pion terug te winnen, zodat ik twee gevaarlijke vrijpionnen zou hebben, maar dat lukte net niet en kon ik kansloos opgeven” Toen stond het dus 1.5-1,5.
Ongeveer een half uur later vielen er weer drie beslissingen. Jaap speelde tegen een jonge speler die hij ongeveer een half jaar geleden al was tegengekomen. Toen echter met wit, met Wageningen 3 tegen Velp en hij nog met een donkere haardos (nu oranjerood). Maar nog steeds dezelfde dromerige blik! Hij kreeg initiatief, vlocht allerlei trucs in de stelling, die ik nog wel zag, maar uiteindelijk gooide hij er een loper tegenaan die hij met rente terugkreeg (volle toren en matdreiging). Ik kon weinig anders dan de handdoek gooien. Ondertussen bleek de andere Wouter (nog te jong om van senior te spreken) een remisebod te hebben aanvaard. Naar later bleek in verloren positie, dus een juiste inschatting.
Onze verloren zoon Marcel deed zijn uiterste best aan het topbord en dit was zijn bijdrage: “Voor 1e bordspeler Marcel was het dit seizoen de eerste partij voor OVOZ (de vorige, eerste ronde had hij een groot personeelsfeest van de Koninklijke Leerdammer kaasfabriek). Een comeback na 17 jaren in de clubcompetitie. Marcels laatste teampartij was najaar 2001, en hij herinnerde zich nog dat een schaakvriend toen opmerkte dat Marcel in die partij de ‘twin towers’ (snelle torenverdubbeling) van de tegenstander gemist had. Wèl was Marcel vaak blijven meespelen in de Massakampen tegen Arnhem, en had de tegenstander van afgelopen juni nu opnieuw tegenover zich, en weer met zwart. Uiteraard had Marcel een verbetering t.o.v. die partij voorbereid; maar opponent dhr. Jacques Boonstra kwam nòg eerder in de partij met een andere zet. De partij verliep prettiger dan de junipartij, helaas strategisch toch nog onvoldoende, zo bleek ook in de avondanalyse in Jojo’s Café . Gaandeweg de partij kwam Marcel er beter in, maar het was wel te laat: 0-1.” Als teamleider kan ik daar aan toevoegen: weliswaar een 0 voor Marcel, maar de instelling was prima en zijn schriftelijke bijdrage belooft nog veel voor de rest van het seizoen.
En dan zijn er nog niet met de ellende, want ook Sara redt het niet aan het vijfde bord. Nelleke heeft haar weten te ontfutselen hoe zij het ervaren heeft: "Na de opening stond ik beter dan mijn tegenstander maar ik had erg veel tijd nodig om een plan te bedenken dat uiteindelijk niet ging werken. Daardoor had ik in het eindspel tijdnood en kon ik de goede zetten niet vinden."
Tegen zessen wist Jan Willem de nederlaag een iets draagkijker aanzien te geven: “Gisteren lekker gespeeld. Jammer dat het team heeft verloren, volgende keer hopelijk beter. De eerste keer met het team mee, leuk! Ik kende lang niet iedereen in het team, dat was wel een vreemd iets. Veel mensen spelen blijkbaar niet in de interne competitie mee maar wel extern. Mijn partij ging soepel. Na de opening, waarin mijn tegenstander kleine onnodige zetten deed, kon ik mijn stukken richten op een zwakke pion van mijn tegenstander. Na veel geschuif won dit de pion. Toen dacht ik gewonnen te staan, maar mijn tegenstander bood flinke weerstand. In een toreneindspel heb ik uiteindelijk mijn pionnen aan de koningszijde moeten opgeven om sneller aan de overkant te zijn. Daar hielpen mijn pionnen bij een mataanval. Het duurde lang maar uiteindelijk toch nog een bordpunt gewonnen”.
Zo lukt het wel er een lang(dradig) verslag van te maken, nietwaar!? Op naar de volgende wedstrijd. 6 Teams in onze poule staan op 2 punten, 1 op 4 en 1 op 0. Dat kan nog een spannend seizoen worden.