OVOZ slaat toe op de Olympus

Berichtdoor bioboer » Wo Nov 28, 2018 11:01 pm

Als teamleider heb ik het aangedurfd het team los te laten en in te vallen in het 3e (ik had mezelf al reserve gezet). En het team heeft het vertrouwen meer dan waargemaakt: gewonnen met 5,5-2,5 op het Olympus College tegen de Arnhemse Schaak Academie. Maar ik had er natuurlijk wel spijt van dat ik niet meeging. Nu ben ik het Leerdammer Snackpakketje zomaar misgelopen ...
Marcel aan het eerste bord doet het fantastisch en bijzonder tegen een 1900 speler. Hij levert ook nog de volgende schriftelijke bijdrage.
"Het was een zeer spannende schaakmiddag, waarbij mij trouwens opviel dat de jongeman achter de bar sprekend lijkt op een jongere uitvoering van Fabiano Caruana, wat mij deed verzuchten: "Wellicht staat de sterkste schaker hier achter de bar!" De bescheiden jongeheer gaf aan dat zulks hoogstwaarschijnlijk niet het geval was. Zelf ben ik bijzonder tevreden met mijn 1e winstpartij voor een Wagenings team sinds 6 februari 2001. Erg spannende pot, tegen een sympathieke tegenstander, Malcolm Lok. Pas op de 25e zet van zwart werd er voor 't eerst wat geslagen. Even later had ik witte pionnen staan op e5 en d5, en Malcolm had zwarte pionnen staan op d3 en e3. Die pionnen waren elkaar dus gepasseerd! Eerst stuurde ik daarna nog mijn toren precies de verkeerde kant op, maar door een (begrijpelijke) vergissing van zwart in tijdnood bracht hij juist mijn verdwaalde toren weer in het spel. Uiteindelijk bereikte mijn d-pion de finish, wat de partij besliste. Bij mijn terugkeer in de speelzaal (na een lange, voor mij leerzame analyse met Malcolm) zag ik dat we 4 punten hadden, met Pieter en Hans nog aan het spelen, met minder tijd en in gecompliceerde stellingen. Dus erg prettig dat Pieter toen remise wist overeen te komen: winst voor het team!! Hans won daarop ook nog, hij rondde zijn lange partij erg knap af naar winst".
Alexander had zijn dag niet, geheel tegen zijn gewoonte verloor hij aan het tweede bord.
Sara zat dit keer aan bord 3 en dat ging goed. Kort maar krachtig: "Mijn tegenstander speelde Aljechin, maar dat vind ik niet erg. Hij maakte een foutje en verloor een pio. Ik kreeg een vrijpion en toen was de partij wel gewonnen".
Pieter heeft het teamleiderschap overgenomen en deze zware taak ging niet ten koste van het resultaat: "Voor mij mijn beste resultaat dit seizoen.
Ik kwam in de opening onder druk, maar wist me er weer uit te worstelen door een pion weg te geven. Toen waren de rollen echter omgekeerd. Uiteindelijk won ik een pion terug, wat wel betekende, dat er een vrij dichte stelling overbleef, waar mijn slechte loper en toren nog wel moesten uitkijken voor tactische grappen van zijn paard en toren, maar gezien de stand op dat moment (4-2 en Hans kon theoretisch niet meer verliezen) koos mijn tegenstander voor 3 x dezelfde stelling. Hans won vrijwel direct".
Wouter junior wilde wat meer uitdaging en zat dit keer aan bord 5. Helaas kon hij zijn ongeslagen status niet vasthouden, een 0 dit keer.
Maar de onderste drie borden hebben de overwinning van glans voorzien. Zowel Wouter senior, Anja als Hans wisten het hele punt over de streep te trekken. Hans zag het zo: "We hebben met 5,5-2,5 gewonnen. Zelf had ik een pittige middag met de langste partij va de dag. Ik kwam goed uit de opening, maar verspeelde in het middenspel het initiatief. Ik dacht in het begin van het eindspel tevreden te moeten zijn met remise, maar mijn tegenstander eer bang voor een pion van mij die doordrong tot de 2e lijn. Hij gaf daarom de kwaliteit voor de opgerukte pion. Hij had 4 pionnen en een paard en ik 3 pionnen en toren + loper. Dus ging ik voor de winst en dat lukte. De snack kwam goed van pas bij zo’n lange partij".
En zo zijn we weer in de race. En Wouter is flink op weg topscorer te worden: 3,5 punt na 3 ronden!
bioboer

Re: OVOZ slaat toe op de Olympus

Berichtdoor Marcel » Do Nov 29, 2018 8:41 pm

Inmiddels plaatste ook de Arnhemse Schaakacademie een sympathiek verslag over deze match: https://www.arnhemseschaakacademie.nl/asa-3/

Na lezen van het mooie verslag door Bioboer, realiseer ik mij dat ik iets te enthousiast was in het doorgeven aan hem van mijn partij, over de complexiteit ervan. Niet op de 25e zet van zwart, maar al op de 16e zet van wit werd voor ’t eerst wat geslagen. Gedurende mijn partij volgde ik eigenlijk maar één andere partij, die van Alexander naast mij. Hij speelde tegen een bijzonder sterke jeugdschaker, en ze hadden heel lang een eindspel op het bord van allebei 4 pionnen en 1 paard. Hyper-scherp! Binnenkort wordt te Wageningen op de club weer het Kerstschaak gespeeld, en ik herinner mij dat ca. 20 jaar geleden ik als wedstrijdleider daarvan onder meer als korte competitie dit had verzonnen: De 20 aanwezigen speelden een minimatch van 2 snelschaakpartijen (5 minuten pppp), beiden 1x wit, 1x zwart, waarbij de aanvangsstelling per speler bestond uit alleen maar de 8 pionnen en de koning. Ingedeeld werd op zoveel mogelijk gelijke speelsterkte, om zo spannend mogelijke partijen te verkrijgen. Dus 20 partijen werden aldus gespeeld, en: niet één eindigde er in remise!! Waaruit maar weer duidelijk werd hoe scherp pionneneindspelen zijn.
Marcel

Terug naar Externe