We gingen er eens flink voor zitten, deze zaterdag op het podium van de kuip. We kregen de ongeslagen koploper op bezoek en uw teamleider meende met een tactische opstelling te moeten aantreden. Waarbij Marcel donderdag helaas nog moest afzeggen vanwege de uitvaart van een goede vriend.
De tegenstander had gemiddeld ruim 60 ratingpunten meer en eigenlijk helemaal geen zwakke plekken (op ons niveau dan).
Onverwachte tegenvaller was dat Alexander om half vier de vlag moest strijken. Maar verder zag het er veelbelovend uit. Met name onze tieners en Pieter stonden erg goed. Maar liefst 6 partijen (2e t/m 7e bord) kwamen tussen 16.10 en 16.30 uur tot een eind. Eerst twee mooie remises van Hans en Wouter Bus aan bord 2 en 3 (dat was de bedoeling en mooi meegenomen natuurlijk gezien de ratings), toen helaas een 0 voor Sara, waarna Jan Willem en Pieter het evenwicht fraai herstelden. Toen ik daarna bij Wouter ging kijken, moest ik toch even knipperen met mijn ogen. Van een een kwaliteit en pion voor naar een loper achter. Maar gelukkig was die loper van de verkeerde kleur, zodat het toch nog remise werd! Drieeneenhalf tegen drieeneenhalf.
En toen zat uw teamleider met de opgave minstens remise te halen tegen een jeugdig talent, bij wie je de ratingpunten bijna op de rug zag groeien. Hij zwoegde nog ruim een uur in een loper+6 pionnen tegen paard+7 pionnen-eindspel , miste halverwege een vrij duidelijke remise en moest uiteindelijk het punt aan de tegenstander laten. Zo gaat dat (wet van Stallinga).
Tactische opstelling geslaagd, wedstrijd verloren. We hadden op 2 matchpunten van de koploper kunnen komen. We zitten nu echter in de gevarenzone, gezien het programma van de laatste 2 ronden.
Wageningen 4- MuConsult Apeldoorn 4 3,5-4,5
Melgers , J.A. (Jaap) 1585 - Vries de, F. (Fabian) 1729 z-w 0 - 1
Wijk van, J.H.A. (Hans) 1437 - Hijl , V.S.M. (Veronique) 1688 w-z ½ - ½
Bus , W.M. (Wouter) 1517 - Pruijssers , H. (Henk) 1606 z-w ½ - ½
Paus de, P.L. (Pieter) 1652 - Buitenhuis , A.E. (Erik) 1676 w-z 1 - 0
Westerhof , J.W. (Jan Willem) 1689 - Bulthuis , J. (Jan) 1596 z-w 1 - 0
Martinez , S.I. (Sara) 1680 - Jacobsen , R.F.J. (Raymond) 1587 w-z 0 - 1
Wieggers , W.S. (Wouter) 1421 - Ekkelboom , B. (Bert) 1567 z-w ½ - ½
Vos de Wael , L.A.I.R. (Alexander) 1546 - Pruijssers , K. (Karin) 1578 w-z 0 - 1