Wageningen 3 ontsnapt aan nederlaag

Wageningen 3 ontsnapt aan nederlaag

Berichtdoor Bonje » Zo Feb 10, 2019 8:10 am

Alle teamleden waren op 9 februari keurig op tijd aanwezig voor de confrontatie tegen MuConsult Apeldoorn 3 in de met vier teamwedstrijden goed gevulde Vredehorst. Het werd een boeiend gevecht dat tot op de laatste partij spannend bleef. Zelf (3) was ik verantwoordelijk voor de eerste nul. In een Franse doorschuifvariant koos ik met zwart voor een opstelling waarbij wit op c5 sloeg met als idee dat daarmee mijn witveldige loper een betere toekomst zou krijgen. Het resultaat was niet naar wens: ik kwam gedrongen en passief te staan en wit won in de aanval. Daarmee kreeg ik als waarnemend teamleider de gelegenheid de andere borden te volgen.
Marco (4) kreeg al vroeg een remiseaanbod in een gelijke stelling. Omdat ik meer minnen dan plussen telde, adviseerde ik hem door te spelen. Een aantal zetten later was de muziek echter uit de stelling en werd alsnog remise overeengekomen. Ondertussen ging het op de onderste borden goed. Co (6) had een gezonde pion meer, Jan Hendrik (7) stond duidelijk actiever dan zijn tegenstander en ook Harrie (8) had duidelijk overwicht. Bartel (2) en Richard (5) stonden echter slecht tot verloren en ook Audry had een wat mindere stelling.
Jan Hendrik haalde het eerste volle punt binnen. Harrie won via een dameruil een pion en wikkelde af naar een eindspel van actieve toren met actief paard tegen passieve toren met slechte loper. Kort daarop had ook hij het punt binnen. Co wist een van zijn pionnen tot Dame te laten promoveren, maar zijn tegenstander kreeg drie verbonden vrijpionnen. De dame bleek sterker. Dat bracht ons op 3½ punt, maar ondertussen verloor Bartel en offerde Audry een paard om los te komen in het eindspel. Het paardoffer pakte desastreus uit. Niet veel zetten later was de stand 3½ - 3½ met alleen de partij van Richard nog te gaan.
Het zag er niet goed uit. Richard had een toreneindspel op het bord, waarbij zijn tegenstander twee verbonden vrijpionnen meer had. De nederlaag leek slechts een kwestie van tijd, maar zijn tegenstander Tobias de Vries beging enkele onnauwkeurigheden. Van de verbonden vrijpionnen bracht hij er één naar de zevende rij, terwijl de andere achter bleef. Aldoende liet hij zich op de koningsvleugel een pion afsnoepen en kreeg Richard daar zelfs een vrijpion. Zijn tegenstander moest die vrijpion onschadelijk maken en kon niet voorkomen dat Richard daarvoor de voorste van de twee verbonden vrijpionnen veroverde. Het resterende eindspel was voor Richard eenvoudig remise te houden. Eindstand: 4 - 4.
Bonje

Terug naar Externe