Wageningen 2 zit te Kutten tegen Putten

Wageningen 2 zit te Kutten tegen Putten

Berichtdoor PPProfessor » Zo Apr 14, 2019 6:10 pm

Het is een team waar we al jaren tegen spelen, niet elk jaar, maar zo voelt het wel. Net als Wageningen 2 spelen ze al jaren met ongeveer hetzelfde team. Het zijn ook fijne boeven, de mannen van PSV/Dodo. Ik weet zelf niet waar de naam vandaan komt, maar intrigerend is het wel. Met PSV heb ik als jongen uit de Watergraafsmeer niet echt veel (om het eufemistisch uit te drukken) en de laatste Dodo is al lang geleden overleden. Wie het weet mag het zeggen. Verder erg intrigerend is dat ik al 61 en ruim een half jaar rond loop op deze aardkloot en ik in al die tijd maar twee Olgers ben tegengekomen. En die zaten ook nog naast elkaar aan bord 5 en 6. Grote en Kleine Olger. Grote kwam ik af en toe tegen in Den Haag toen we daar de wereld aan het verbeteren waren, Kleine zag ik voor het eerst en hield met leeuwenmoed en via het allerlaatste muizengaatje Hans op remise (6). Olger-I had toen al zijn remise tegen DeNaaijerd (5). We hadden nooit ook maar enig uitzicht op een goed resultaat. Ananasje (3) had haar dag niet, moest ook tegen de sterke van Brummelen. De prachtige bruine ogen van Ananas krijgen als de opening niet loopt de glans van een Portugese fadozangeres die net een lied ten gehore heeft gebracht over een wel gewenste maar niet geconsumeerde liefde. Hoe het ook zij, de 0 die je wist dat zou komen kwam ook. Verder heerste het remisevirus over de borden 1-6 (Jef, PPP, TjerkieDerkie, DeNaaijerd, Hans), waar weinigen iets te miepen hadden, behalve dan Hans tegen Olger-2. Dus moesten bord 7 en 8 de overwinning binnen brengen. Daarom waren Claim en Sul ook aan bord 7 en 8 gezet. Helaas was dit een tactische misgreep van de bovenste plank, waar DeNaaijerd bij pakweg FC EIndhoven of MVV de laan voor zou zijn uitgestuurd. De potente bengels van weleer legden flauwe patronen op de 64 velden en werden stijf ingerekend. Aan de bar komen de heren pas weer tot leven, zodat er toch nog enig plezier aan ze te beleven is. De ene krijgt zelfs weer een kind :D Onze Wees en Slijpert speelden in het 1e en we hadden ze gelukkig dicht bij ons. Laatste ronde wordt onbedoeld spannend met de schamele 5 punten. 4-4 is genoeg om Beuningen (ook 5 punten, maar slechter doelsaldo) in Kreuningen te veranderen, maar voor hun en ons is ook nog van belang wat de nummers 9 en 10 (met 4 punten) doen.
PPProfessor

Re: Wageningen 2 zit te Kutten tegen Putten

Berichtdoor denaayerd » Ma Apr 15, 2019 6:00 pm

Tut tut tut, even dimmen, PPP (vrij naar J. Marijnissen). Claimpie stuurde mij zaterdagmorgen vroeg een berichtje waarin hij zei dat hij enorm ziek was en of ik geen invaller had. Ik zei hem dat we zouden ruilen van bord (hij lager op 7, ik hoger op 5) en dat dan een snel halfje wel prima zou zijn. Vervolgens gaat Claim enorm zitten kutten en het na de wedstrijd nog even uitgebreid op een zuipen zetten aan de bar.

Verder was het weer een mooie middag tegen die fijne Puttenaren, alleen jammer dat we er niks van bakten.

Nog even over de naam PSV/DODO (van de website):

Jaarverslag der PSV vanaf de oprichting tot september 1939
Op 3 november 1938 komen ten huize van de heer Frericks zeven per­sonen bijeen en richten een schaakclub op die D.D.O. (Door Diepte Omhoog) genoemd wordt op voorstel van de heer Baars. Na even heen en weer gepraat, worden de heren Frericks, De Roy en Schuitemaker respectievelijk als voorzitter, secretaris en penningmeester gekozen. Men besluit voorts eens per week een speel­avond te houden. In dezelfde week wordt een zaal ge­huurd in hotel ‘t Puttertje – de eigenaar is P.Punt. Thans (in september 1939) telt de vereniging 15 leden. In de loop van het seizoen wordt besloten om de hangpartijen niet meer de volgende speel­avond maar op een ander tijdstip uit te spelen. Op 20 februari 1939 ont­vangt D.D.O. een uitnodiging om een vriend­schappelijke wedstrijd te spelen tegen ‘Schaakclub Voort­hui­zen’ en op 9 maart 1939 wordt deze wedstrijd gespeeld met als uitslag 5½ – 5½. Op de laatste speelavond van het seizoen wordt de naam D.D.O. vervangen door PSV (Puttensche Schaak­vereeniging).
denaayerd

Terug naar Externe