OVOZ sluit seizoen in stijl af

OVOZ sluit seizoen in stijl af

Berichtdoor bioboer » Ma Apr 22, 2019 8:49 pm

OVOZ sluit seizoen in stijl af.
Hier nog een verslag in de categorie slow news. Te druk geweest, maar toch nog een impressie. Ik had mezelf reserve gezet, omdat ik uiterlijk half zes weg moest. Pieter en Anja waren toen nog bezig en gelukkig was ik niet in hun positie, want dan had ik moeten opgeven. Na een zet of tien zag het er slecht uit aan bord 1; in een Siciliaan moest Alexander berusten in kwaliteitsverlies en een zeer passieve stelling. Hij heeft nog lang gevochten tegen de bierkaai, maar kon na veel afruilen en niet te voorkomen stukverlies niet anders dan opgeven. Toen stonden we met 2-3 achter. Daarvoor moest Hans aan bord 8 de vlag strijken tegen de voormalig voorzitter van de Afghaanse schaakbond, de heer Jamshedy. Voorwaar geen schande, maar Hans vond het zelf niet nodig, aangezien hij toeliet dat er twee witte pionnen op d5 en e5 verschenen. Van ons team vol met jonge talenten wisten de jongsten, Wouter jr. en Sara op knappe wijze te winnen aan de borden 6 en 5. Wouter had maar een klein deel van zijn tijd nodig om een Italiaan af te wikkelen naar een eindspel met een niet te stuiten pion meer. En Sara zette zoveel druk op de koningsvleugel dat een mooi loperoffer op g3 beslissend was.
En Wouter sr. speelde aan bord 4 tegen een Scandinaviër, naar mijn idee een tamelijk wilde partij met lang uitgestelde rokades. Het zag er chaotisch uit met dubbelpionnen op c en f. Gezien het boekje op de boekentafel “De kracht van de dubbelpion op de f-lijn “ gaf dit enige hoop, die weer vervloog toen deze dubbelpion werd opgelost en na dameverlies (tegen toren) de koning over het hele bord in een matnet werd gejaagd.
De overgebleven drie stellingen boden mij enige hoop op een gelijkspel. Toen echter Marcel (1. g3!) aan bord 2 met remise genoegen moest nemen. Een interessante partij met tegengestelde rokades en dientengevolge aanval op beide vleugels, zwart op de koningsvleugel en wit op de damevleugel. Ik dacht dat hij na stukwinst de beste kansen had, maar Marcel zag het vast scherper dat de tegenstander de betere kansen had om tot promotie te komen.
Toen moest ik dus weg. Ik had er alle vertrouwen in dat Pieter aan bord 3 zijn stelling met een mooie vrije pluspion kon beslissen, hij ging de Orang oetan verslaan en waarom ook niet?! En ja, zo geschiedde. En ik had er een hard hoofd in dat Anja het aan bord 8 ging redden tegen de vermaarde schaakauteur Clemens Levink, die twee boekjes op de boekentafel te koop aanbood. Na een bijzondere opening (1. d4, Pf6 2. Lf4, Ph5 3. Lg3, Pxg3) kreeg wit weliswaar de h-lijn open, maar na lang uitgestelde rokades en later kwaliteitsverlies en behoorlijke tijdnood zag het er niet heel florissant uit. En ja, zo geschiedde.
En zo sloot OVOZ het seizoen in stijl af, nipt verlies, maar er had zeker meer ingezeten. Sterker nog: we hadden geen wedstrijd hoeven verliezen, we hadden de titel moeten grijpen, maar wij, jeugdige talenten, waren nog net iets te onervaren om onze onmiskenbare kwaliteiten in voldoende punten om te zetten.

Wageningen 4 UVS 4
Vos de Wael, L.A.I.R. (Alexander) 1546 Bergh van den, D.A.A. (Dennis)1648 z-w 0 - 1
Hahne, M.G.J.M. (Marcel)1710 Dijk van, C.H. (Ron)1711 w-z ½ - ½
Paus de, P.L. (Pieter)1652 Hofman, L.E.A.G. (Lambert)1767 z-w 1 - 0
Bus, W.M. (Wouter)1517 Boer, B.J. (Bert-Jan)1657 w-z 0 - 1
Martinez, S.I. (Sara)1680 Felet, T.J.M. (Theo)1673 z-w 1 - 0
Wieggers, W.S. (Wouter) 1421 Nuland van, T.H.A.M. (Dirk)1553 w-z 1 - 0
Wijk van, J.H.A. (Hans)1437 Jamshedy, I.M. (Ismail)1628 z-w 0 - 1
Janssen, A.W.G. (Anja)1404 Levink, C.H.J. (Clemens)1569 w-z 0 - 1
Gemiddelde Rating: 1546 Gemiddelde Rating: 1651 3½-4½
bioboer

Terug naar Externe