Verslag Jeugdleidersdag 17 oktober 2009

Hier een verslag van de Jeugdleidersdag op zaterdag 17 oktbober 2009, door Frans Bonnier.

Apeldoorn bleek op zaterdagochtend minder ver dan ik dacht, zodat ik ruim op tijd kwam om één van de vier gratis uitgedeelde consumptiebonnen in te ruilen voor een kop koffie. Al pratend met enkele jeugdleiders, was het spoedig tijd voor de eerste workshop.

Hans Böhm en Pascal Losekoot: Schaken een meesterlijke sport.

In de inleiding schetste Hans Böhm kort de populariteit van het schaken in de loop der tijd:
• wereldkampioen Max Euwe: iedereen schaakt
• goede prestaties Jan Timman: veel publiciteit
• Nu: belangstelling loopt terug.
Nodig is een imago-offensief en maak schaken zo leuk mogelijk voor kinderen. Hierop volgen uiteenlopende tips.

1. Informeer de ouders goed en besteed aandacht aan hen. Een ouderavond is zeker aan te raden. Vraag of ze zelf ook schaken. Vraag kleine hand en spandiensten aan ouders die toch al blijven gedurende de jeugdclubavond. Meer is te vinden op de website “ouders graag gezien” van het NOC NCF.
2. Gebruik spelletjes en puzzeltjes. Er worden enkele grappige digitale spelletjes vertoond, die de principes van schaken bijwerken. Het leukste spelletje is wel een soort loperpong, waarbij WC-potten op het schaakbord in scherven worden geslagen. Er is ook een soort hindernisbaan voor paarden en sumoworstelen voor koningen. Een CD met die spelletjes is wellicht binnenkort verkrijgbaar. Hans laat ook enkele stellingpuzzels zien die het en passant slaan als thema hebben.
3. Gebruik Playchess.com. Met behulp van de server van playchess.com kun je niet alleen schaken met spelers over de hele wereld. Je kunt ook lesgeven op afstand, lessen volgen, partijen volgen en chatten. Een account via de KNSB kost slechts 15 euro per jaar.
4. Iedere vereniging hoort een goede website te hebben. De belangrijkste eisen zijn: de website moet gemakkelijk te vinden zijn via Google, de website moet actueel nieuws bijhouden (alle clubleden moeten de site kunnen bijwerken). De website moet clubinformatie bevatten (speelavond, locatie, contributie, contact). Liefst ook veel foto’s, filmpjes en schaakoefeningen.
5. Laat je buiten zien: doe is wat op een druk plein of in een park!

Na de eerste workshop was er weer een goed verzorgde gratis lunch, met soep, broodjes, saté, worstjes, drinken en fruit. Hierna volgde de tweede workshop.

Paulien Knipscheer: hoe maak je een schaakles leuk en gezellig

Enkele aspecten van een goede schaakles werden naar voren gebracht: goede structuur, gezellig, interactief, niet te grote groepen, gekleurd papier, leeftijd van de doelgroep, leuke spelletjes, de Speelz-doos, enz. Met behulp van dia’s werden enkele valkuilen getoond.
Het leukste onderdeel van deze workshop was voor mij de presentatie van spelletjes die gebruikt kunnen worden bij de schaakles. Enkele van de ondergenoemde spelletjes zijn ook te vinden in de SpeelZ-doos die scholen kunnen huren: www.schaakopleidingen.nl
Raindropchess: beide spelers hebben een kaartspel met alle 16 stukken, schudden de kaarten en trekken om de beurt een kaart. Het stuk dat getrokken wordt, moet op het bord worden geplaatst, pionnen op rij 2 t/m 6 en schaakgeven bij plaatsen mag. Zodra een speler de koning heeft getrokken mag hij daarna kiezen tussen een zet doen of een kaart trekken. Verder wordt er gewoon geschaakt.
Matbeeldendomino: kaarten met twee matbeelden worden als dominostenen gebruikt.
Schaakstellingmemorie
Legpuzzels: een matstelling wordt in vieren geknipt. Het is soms verrassend moeilijk om de puzzel goed te leggen.
Visualisatiespelletjes: Na een stelling enige tijd te bekijken, krijg je vragen over belangrijke kenmerken. De vragen staan op de achterkant van de stelling.

Plenaire van Hans Böhm en Pascal Losekoot

Van 15.00 tot 16.00 uur werd er plenair een schaakles op Playchess verzorgd door Hans Böhm en Pascal Losekoot. Les kregen twee vrienden van Pascal. Hierbij werd ook gebruik gemaakt van Skype. Skype is een programma, waarbij je via internet met meer personen tegelijk kunt telefoneren. Twee eindspelen werden geanalyseerd.

Hierna volgde het slotwoord, de hulp bij het opruimen van de zaal en de weg naar huis.