Wageningen D in warm Deventer naar zevende plaats

Zaterdag 10 juni vertrokken we met ons D-team (geboren na 2010) om 11.30 uur vanaf de Vredehorst voor de D-teamcompetitie.
Die was net als vorig jaar in wijkcentrum De Schalm in Deventer. Het was warm die dag, maar in de speelzaal was het wel uit te houden. De organisatie had een grote jerrycan met limonade met bekers in de speelzaal klaar gezet voor iedereen, maar onze teamleden hadden zelf water bij zich.

Er deden twaalf teams mee en de beste twee teams zouden zich plaatsen voor de landelijke finale. We begonnen goed tegen SMB met overwinningen voor Max en Senn. Zichen kwam een stuk achter maar wist dat via een dubbele aanval terug te veroveren. In het eindspel was hij het snelst aan de overkant met zijn pion en kwam een Dame voor. Helaas gaf hij die zomaar weg, waarna het remise werd toen er alleen nog koningen over waren.
In de tweede ronde bleek Pallas 1 te sterk. Alleen Max won. Ronde 3 tegen Zutphen ging het weer beter. Max en Zichen wonnen snel en even later ook Senn. Ook Mats stond gewonnen, maar zijn koning stond in het open veld, waardoor zijn tegenstander met een dame langdurig schaak kon geven. Zijn koning liep het hele bord over en wist uiteindelijk te ontsnappen. Toen hij uiteindelijk die dame veroverde leek het pleit beslist. Zijn tegenstander had nog één pion en hij een dame! Helaas ging hij toen door de vlag…
Ronde vier werd een 4-0 nederlaag tegen Velp. Alleen Mats kwam goed te staan, maar een dubbele matdreiging werd hem helaas teveel. Ook Schaakstad 2 bleek in ronde 5 te sterk voor Wageningen.
Ronde 6 tegen Pallas 2 werd 2-2, maar er had meer in gezeten. Senn stond achter, maar wist in een toren met pionnen eindspel zijn achterstand goed te maken. Helaas verloor hij daarna weer een pion, maar toen de torens van het bord gingen had zijn tegenstander nog één pion en een koning en hij alleen nog een koning die voor de pion stond. Helaas ging hij opzij met de koning, zodat de pion even later kon promoveren.
De laatste ronde was tegen UVS 2. Zij hadden slechts drie spelers, waardoor Max een reglementaire overwinning kreeg en met zichzelf wat ging schaken. Verder leek het mis te gaan, want Zichen en Senn gaven al vroeg hun dames weg. Mats deed het beter. Ondanks zes nederlagen had hij de moed niet opgegeven en wist hij alsnog een partij te winnen! Met een gedekte Dame gaf hij mat op h1. Senn wist ondanks zijn achterstand steeds meer materiaal terug te winnen en won uiteindelijk ook! Hierdoor werd de laatste wedstrijd met 3-1 gewonnen.

Speler/ronde 1 2 3 4 5 6 7 totaal plaats
1 Max Zheng 1 1 1 0 1 1 1R 6