Corniek le Poole wint het studenten schaakkampioenschap

Corniek le Poole wint de 11e editie van het Studentenkampioenschap met een score van 5 uit 6. Corniek deed al eerder mee en was al eens 3e en 2e geëindigd, maar de 1e plaats binnenhalen was hem nog niet eerder gelukt. “Ik kreeg niet één partij cadeau”, zuchtte Corniek terwijl hij zichtbaar de opgebouwde spanning probeerde te laten varen. “Het is waarschijnlijk mijn laatste deelname en dus mijn laatste kans om dit toernooi te winnen; ik heb flink zitten zweten, maar het is gelukt”. De winst was dan ook erg spannend waar Corniek in de laatste ronde door de klok ging en verloor van Caglar Yildiz. Caglar wist met de winst op Corniek 3e te worden met ook 5 uit 6. Daarnaast hadden Moos van der Veen en Mohamed Zakaria ook allebei een score van 5 uit 6 gehaald en hadden we dus vier deelnemers met 5 uit 6. Het is nog niet eerder voorgekomen dat de top zo dicht bij elkaar zit. Moos behaalde op weerstandspunten de tweede plaats en Mohamed, die 2 jaar geleden het toernooi nog wist te winnen, eindigde met een zelfde resultaat toch net naast het podium.

Met 33 deelnemers was het studentenkampioenschap iets minder druk dan de 48 deelnemers van vorig jaar, maar nog steeds een hele mooie opkomst. Het was de tweede keer dat het toernooi op de schaakclub werd gehouden en niet in sportcentrum de Bongerd. Het leek dit jaar een bovengemiddeld sterke bezetting die goed aan elkaar gewaagd was waardoor er dus een einduitslag was waarbij 4 deelnemers 5 uit 6 behaalden en 6 deelnemers 4 uit 6. Maar ook op de lagere borden werden er mooie partijen geschaakt. Met het schaaktalent zit het dus wel goed in Wageningen.

Aan het eind was er het uitreiken van de prijzen! Alle deelnemers zijn bedankt voor hun leuke en sportieve spel tijdens deze avond. Een aantal deelnemers hebben na het toernooi ook nog gezellig een paar potjes geschaakt in het kroeg gedeelte van de vereniging. Hopelijk zien we sommigen studenten snel terug tijdens een interne wedstrijd om 20:00 uur op de woensdagavond. Of tijdens het Wageningse Bevrijdingstoernooi op 5 mei of op ons snelschaaktoernooi van 8 mei. Voor alle studenten die meer informatie willen over de schaakclub of schaakactiviteiten in Wageningen kunnen op deze website terecht of stuur een mail naar pr@svwageningen.nl. Hopelijk zien we velen van jullie ook volgend jaar weer tijdens het 12e Wageningse studentenkampioenschap!

Ranglijst studentenschaakkampioenschap 2024