Obs. De Nijenoord de sterkste in schoolschaaktoernooi

Op zaterdag 22 januari 2011 werd in De Vredehorst weer het jaarlijkse schaakkampioenschap gespeeld voor teams van de Wageningse basisscholen. Het leverde weer een goed gevulde zaal op met het mooie getal van 64 deelnemers! Dat is precies gelijk aan het aantal veldjes op een schaakbord.

Het winnende team van Obs. De Nijenoord

Al een aantal jaren waren ze er dicht bij. Steeds werden ze nipt afgetroefd, maar dit jaar wonnen ze overtuigend. Het eerste team van Obs. De Nijenoord wist al hun wedstrijden te winnen! Hun kracht lag in een gedegen voorbereiding: schaakles op school, ze maakten gebruik van de gratis schaaklessen bij Schaakvereniging Wageningen en ze staken zich speciaal in schooltenue voor deze dag. De titelverdedigers van Vs. De Zwanenridder moesten dit jaar buigen en genoegen nemen met de tweede plaats. Beide teams plaatsten zich daarmee voor de halve finales van het basisschoolschaak van de Oostelijke Schaakbond op 5 maart 2011. Dit danken ze aan de goede prestaties van Obs. De Nijenoord bij het schoolschaak van afgelopen jaar. Zij wisten toen de finale van de OSBO te bereiken, waardoor Wageningen dit seizoen een extra plaats heeft.

Het individueel klassement werd gewonnen door Sven Schakenbos, de tweede bordspeler van het winnende team. Hij wist al zijn partijen te winnen. Tweede werd zijn teamgenoot Thomas Borst, die ook al zijn partijen wist te winnen, maar op bord vier. Derde werden allebei met 6 uit 7 en allebei op bord 1: Martijn van der Gaag (Obs. De Nijenoord 1) en Marc (Montessorischool 2). Er waren meer spelers met 6 uit 7, maar die speelden op lagere borden.

Het eerste team van Obs. De Nijenoord in actie

Het eerste team van Obs. De Nijenoord in actie

Ook dit jaar was er weer een prijsvraag. Via het beantwoorden van vier pittige vragen waren 12 prijsjes te winnen. Slechts één deelneemster had alle vragen goed. De overige prijsjes gingen naar een aantal kinderen die 3,5 punten kregen en een aantal kinderen dat 3 van de vier vragen goed had. Weinig kinderen hadden vraag 3 goed: wit is aan zet. Hij staat een loper achter, maar kan toch winnen. Hoe?

prijsvraag11

Het antwoord luidt: 1. Ta4–h4+; Ld8xh4 2. g4#. Het valt niet mee om zomaar een toren weg te geven, maar je kunt daarna wel schaakmat geven!

Voor veel kinderen was dit schoolschaaktoernooi de eerste schaakwedstrijd die ze speelden. Soms ging er wel eens wat mis. Zo werd een partij gespeeld, waarbij beide zwarte lopers op dezelfde veldkleur terecht waren gekomen. Voor de meeste kinderen was het ook even wennen om met een schaakklok te spelen. Leuk om te zien was, dat teamleden en supporters enorm met elkaar meeleefden. Als een partij wat langer duurde, werd dat bord meestal omringd door een grote hoeveelheid enthousiaste toeschouwers. Dat maakt het spelen in teams leuker dan gewoon alleen een potje schaak spelen. We hopen dat iedereen een leuke dag gehad heeft en dat het schaken naar meer heeft gesmaakt.
Enthousiaste kinderen kunnen terecht bij Schaakvereniging Wageningen op donderdagavonden van 18.45 uur tot 20.00 uur. De eerste vier keer kun je het gratis uitproberen, zonder verdere verplichtingen. Inlichtingen kunt u krijgen bij Frans Bonnier, jeugdleider SV Wageningen (0317-426363; jeugdschaakwageningen@hotmail.com).

Einduitslag (matchpunten; bordpunten): 1. Obs. De Nijenoord 1 (14; 26) 2. De Zwaneridder 1 (11; 19) 3. Obs. De Nijenhoord 2 (8; 16,5) 4 . Montessorischool 1 (9; 17) 5. G.J. vd Brinkschool 1 (8; 13,5) 6. Obs. De Nijenoord 4 (7; 13) 7. Obs. De Nijenoordl 3 (7; 12,5) 8. De Zwaneridder 2 (7; 12) 9. Montessorischool 2 (6; 13) 10. Montessorischool 3 (6; 11) 11. Obs. De Tarthorst (4; 11,5) 12. G.J. vd Brinkschool 2 (4; 9) 13. Obs. De Nijenoord 5 (3; 10) 14. Montessorischool 4 (2; 8)
Individueel : 1. Sven Schakenbos (7 uit 7) 2. Thomas Borst (7 uit 7) 3. Martijn vd. Gaag en Marc (6 uit 7)